Het begon allemaal met de race in St-Petersburg, namelijk een uithoudingsrace met specifieke rubberboten die moeten voldoen aan de normen van de wedstrijd. We hadden beslist om dus zelf een boot te ontwerpen die perfect was voor die race!
Een boot die een topsnelheid van 62,8 knopen zou halen en perfect stabiel over het water zou varen.

Het maken van de mal

Na veel berekeningen hebben wij beslist om een boot van ongeveer 9 meter lang te maken en die ideaal zou moeten zijn om de St-Petersburg race te winnen.

Mal klaarmaken om romp te polyesteren

In deze fase brengen we een speciaal product aan op de mal zodat de polyester van de romp er niet zou blijven aanplakken.

Bovendeck ontwerpen

Eerst hebben we een houten constructie gemaakt om de vorm die we willen verkrijgen te kunnen polyesteren daarna hebben we die gepolyesterd en vervolgens met een speciaal product behandelt om uiteindelijk het bovendeck te maken.

Lamineren bovendeck

Hiervoor hebben we het bovendeck in hout gemaakt en de volgende stap is om het werkelijke deck te maken in polyester. Hierbij wordt het houten deck omgedraait en daarop polyesteren we het werkelijke deck.

Testvaart van de Ch 16

De uiteindelijke stap, namelijk de testvaart, hoe vaart de boot?
De stap die ons dan onmiddellijk terug naar een volgende fase brengt, wat moeten we nog aanpassen?

Resultaat

Channel 16 werd speciaal gebouwd om aan de 24 hours of St-Petersburg te racen met een Evinrude 225pk buitenboordmotor. De boot haalt een topsnelheid van 62.3 knopen en daarnaast vaart hij ook zeer stabiel. Channel 16 is uitgerust van een ballast-tank en high-performance mercury flaps, wat maakt dat je nog steeds met de rib in alle weersomstandigheden perfect kan varen aan een behoorlijke snelheid.